Gespecialiseerd in Noord-Nederlandse kunst
Zowel gerenommeerde - als talentvolle jonge kunstenaars
Gevarieerde (verhuur)collectie met nadruk op figuratie
Naast schilderijen, tekeningen en grafiek omvat de
collectie ook sieraden en op bescheiden schaal sculpturen
Margot Brekelmans
Margot Brekelmans & Annagreet Hoogeland
19 november 2009 t/m 24 december 2009
objecten & fotografie

Voor Margot Brekelmans is de hond al jaren uitgangspunt voor tekeningen, schilderijen en vele kleine en grote objecten. Margot Brekelmans’ teckels – inmiddels heeft ze met Junior haar tweede – blijven een voortdurende bron van inspiratie. De kunstwerken worden steeds creatiever, lijken ook steeds decoratiever te worden en minder ‘hond’.

Het materiaalgebruik loopt uiteen van polyester, papier maché en neolith, tot platowood en brons, met diverse toevoegingen als knopen, wielen en lampen. De maat van de veelkleurige kunstwerken varieert van handzaam tot een drie meter lange reus, die te groot is om in artemisia in kunstzaken te exposeren.

“Als mensen me vragen wat de boodschap is van mijn werk, de diepere inhoud, zeg ik dat humor de boodschap is. Natuurlijk zit er nog wel wat meer in, maar dat mag ieder voor zich weten.”


Annagreet Hoogeland toont in haar eerste expositie de vele facetten van het “Friese” landschap, het wad, een slootje, de weilanden, de schotse Hooglanders die in verschillende gebieden zijn uitgezet, de prachtige wolkenluchten, het strand, de Waddeneilanden en de schitterende vergezichten. Deze beelden legt ze zowel digitaal als analoog vast; daarna digitaliseert ze alle foto’s, dus ook de analoge opnames.

Rust en ‘back to basic’ zijn uitgangspunten in haar werk, daarom kiest ze b.v. voor geen of weinig kleur, en voor pinholefotografie. Een pinhole camera is een camera zonder lens. In plaats van een lens wordt een zeer klein gaatje (Engels: pinhole, Duits: Lochcamera) gebruikt. Annagreet’s pinholecamera heeft een gaatje van 0,17 mm. De camera heeft geen zoeker. De film heeft een langere belichtingstijd nodig, afhankelijk van het licht en van de grootte van “de pinhole”. Dit kan een fractie van een seconde tot meerdere uren belichtingstijd zijn.

Daardoor is het beeld is overal even (on)scherp, zodat de scherptediepte oneindig is. Door de gelijkmatig over het beeld verdeelde scherpte-diepte ziet de foto er bijna schilderachtig uit. De scherpte hangt af van de grootte van het gaatje en van de afstand tussen het gaatje en de film.

Door een lange belichtingstijd krijgen bewegende onderwerpen (zoals door de wind bewogen takken van een boom, het stromen van water of de snelheid van een auto) een zachte, bijna fluweelachtige uitstraling/uitdrukking.